donderdag 13 april 2017

Kaapstad!

Hey iedereen!

Sorry dat we jullie zo lang op jullie honger hebben laten zitten... Maar ondertussen hebben we de Zuid-Afrikaanse tijd al wat overgenomen! Als we het 'now now' doen dan weet je dat we nog wel wat tijd hebben. :) Maar we gaan jullie niet nog langer laten wachten, hier een volgende portie van onze ervaringen hier in Zuid-Afrika.

In de paasvakantie vertrokken we op onze langverwachte trip richting Kaapstad! Tussen Port Elizabeth en Kaapstad ligt de prachtige befaamde Garden Route. We besloten deze af te leggen met de auto met Nathalie als onze meesterchauffeur. In het begin was het een beetje wennen, hier wordt namelijk langs links gereden. Af en toe gingen onze ruitenwissers eens af in plaats van de pinkers! Maar als snel had Nathalie alles door en verliep het erg vlot. We reden de eerste dag ongeveer 350 kilometer en maakten we enkele prachtige tussenstopjes. In Plettensberry kon het mooie strand en de overheerlijke milkshake ons bekoren. In Knysna was er een leuk marktje met souvenirs te vinden. Nadat we dit helemaal hadden afgelopen, reden we verder naar onze laatste stop van de dag namelijk de Mosselbaai! We aten een stevig avondmaal in het restaurant en maakte een gezellige avondwandeling! Hier brachten we ook de nacht door. Ons hotelkamer was in een omgebouwde trein met zicht op de zee, een zalig uitzicht om mee wakker te worden. Na het ontbijt trokken we verder voor de volgende 450 kilometer! Voor deze tocht hadden we 1 stop gepland namelijk Betty's bay. Hier kwamen we voor een meer dan aangename verrassing te staan. We zagen bordjes met daarop pinguïns. Onze aandacht was meteen getrokken, we volgende deze pijlen en kwamen tot bij een strand waar er allemaal wilde pinguïns rondliepen! Onze droom kwam uit! Mensen die dus denken dat er alleen maar pinguïns op sneeuw bestaan zijn fout, dat kunnen we vanaf die dag bewijzen. Na het maken van onze vele foto's gingen we verder voor het laatste stuk! We waren allemaal tevreden van deze 2 dagen op de Garden Route, Nathalie had ons veilig en wel ter plaatse gebracht.

Onze eerste drie dagen in Kaapstad brachten we door bij Clive, een lokale gids. Hij liet ons alle mooie plekjes zien en we verbleven ook 3 nachten bij hem thuis. De eerste dag hadden we al meteen een beetje pech met het weer... Er was verrassend veel wind voor de tijd van het jaar. Hierdoor was de Tafelberg niet toegankelijk. Gelukkig vaarde de ferry naar het Robbeneiland wel! Hier werden we rondgeleid door een gids, we zagen de gevangenissen waar onder andere Nelson Mandela had vastgezeten maar we waren ook verrast door de vele huizen voor werknemers die er stonden. Eenmaal terug aangekomen op het land kregen we tijd om de rest van het Waterfront te ontdekken, zeker een aanrader als je ooit in Kaapstad bent! Rond de avond kwam Clive ons ophalen en reed hij met ons nog eens door de wondermooie natuur en liet hij ons een zonsondergang aan Camps Bay zien! Moe maar voldaan van deze dag, trokken we terug richting het verblijf.
Zaterdag trokken we onze wandelschoenen aan en reden we naar Cape Point. Dit is het meest zuidoostelijke punt van Afrika. Clive gaf ons ook nog mee dat het op ongeveer 6000 kilometer van de Zuidpool ligt, even een wist je datje voor de geïnteresseerden onder jullie! Aan Cape Point werden we opgewacht door enkele bavianen. Voor deze op het eerste zicht 'schattige' beestjes werden we meteen gewaarschuwd. Als ze ruiken dat je eten bij hebt, vallen ze je meteen aan. Daarom hadden we ook een beetje schrik om te poseren voor de foto, maar het is ons toch gelukt! Op onze bucketlist mogen we 'een foto nemen met een wilde aap' ook aanvinken: check! Na deze fotoshoot trokken we op een wandeling tussen de bergen en aan de zee richting Kaap de Goede Hoop. Hier aangekomen hadden we dan ook meteen het meest Zuidwestelijke punt van Afrika bereikt! Ons kennende hadden we hier natuurlijk erg veel honger van gekregen! Clive zette ons af aan een restaurantje met zicht op de pinguïns. Daarna ging het volgens de uitdrukking die ze hier gebruiken: 'maagjes vol, oogjes toe!'
Zondag hadden we geluk! De tafelberg was terug geopend voor publiek. Helaas zat het weer ons wel niet helemaal mee... Aan de ene kant van de berg hadden we een prachtig zicht en aan de andere kant keken we enkel op wolken. Deze berg is ook echt een aanrader om te bezichtigen! Het is niet voor niets 1 van de 7 wereldnatuurwonderen. Na deze zalige ervaring trokken we richting het bekende aquarium waar ook een opdracht uit 'de mol' heeft plaatsgevonden. Na alle mooie en minder mooie waterdieren bewonderd te hebben, hadden we allemaal zin in vis gekregen... Beetje gemeen misschien maar het heeft ons wel gesmaakt. Deze nacht verbleven we in een backpackers ergens in het centrum van Kaapstad. De ideale uitvalbasis om de volgende dag het stadsgedeelte eens te verkennen. Als eerste verkenden we het slavenmuseum, waar we allemaal even stil van werden. Daarna trokken we naar de green market square waar we heel wat souvenirs vonden die allemaal nog een plaatsje moeten krijgen in onze nu al te zware valies! Wat we daarna deden kan in een stad zoals Kaapstad zeker niet ontbreken, de befaamde hop on off bus! En zo zat ook onze laatste dag in de grootste stad van Zuid-Afrika erop. Heel erg tevreden met onze aanwinsten van souvenirs, de prachtige dingen die we hadden gezien en de ervaringen die we hadden opgedaan vlogen we terug richting Port Elizabeth!

Nog 4 weken en we zijn terug in België! We gaan het hier enorm missen maar gaan ook erg blij zijn om jullie allemaal terug te zien. Heel veel liefde van ons!