Hey iedereen!
We hebben al heel regelmatig de
vraag gekregen hoe onze stageschool hier in Zuid-Afrika juist in zijn werk gaat
en wat wij hier juist allemaal komen doen. Omdat de scholen hier toch wat
anders werken dan die in België, geven we een woordje uitleg over "Heatherbank".
Ons schooltje is gelegen in een
rustige omgeving. De kinderen komen naar school met de bus. Wanneer ze 's
morgens aankomen, krijgen ze een klein ontbijt zodat ze tegen kwart voor 8
klaar zijn om de dag te beginnen. De eerste pauze is van 10 uur tot 10.30 uur.
Tijdens de speeltijd krijgen de kinderen een boterhammetje aangebonden. Ook
tijdens de middagpauze van 12.30 uur tot 13.00 uur wordt dit voorzien. Om 15.00
uur stoppen de lessen en kunnen de kinderen hun huiswerk maken. Om 15.45 uur komt
de bus om iedereen terug naar huis te doen. Ondanks het feit dat de school zelf
in een betere omgeving gelegen is, komen de kinderen wel allemaal uit townships
en dragen ze dus heel wat met zich mee.
De ochtend is gevuld met
wiskunde-, taallessen en life skills -dit is wat bij ons onder wereldoriëntatie
zou vallen. De namiddagen worden gevuld met muziek-, beeld- of Xhosalessen.
Doorheen de dag wordt er heel erg veel aandacht besteed aan respect tonen voor
ouderen. Zo spreken de kinderen de leerkracht aan met "Miss. ...".
Ook staan ze recht wanneer een leerkracht binnenkomt en begroeten deze met
"Goodmorning miss. ..., how are you?". Verder wordt er ook van hen
verwacht dat wanneer ze op de grond zitten, de benen gekruist zijn en hun
handen in elkaar liggen.
De gebouwen zijn in betere staat
dan we eerst verwacht hadden. De klas is aangekleed met leerstof aan de muur,
er is een groot bord aanwezig alsook leesboeken en een aantal educatieve
spelen. Voor enkele vakken zijn er ook werkboeken aanwezig waarin er soms
gewerkt wordt. Voor de vakken waarvoor er geen werkboeken zijn, moeten de
leerkrachten zelf voor élk kind de werkboek schrijven. Doen ze dit niet, kunnen
de kinderen dus ook geen oefeningen maken. De mogelijkheid om dingen te
kopiëren alsook het gebruik voor internet zijn enorm beperkt.
Op onze school zullen we een
aantal projecten verwezelijken die vat hebben op de hele school en/of op de
eerste 2 leerjaren. Voor de rest van de tijd gaan wij zowel aan co-teaching
doen als zorgen voor differentiatie als zelfstandig lesgeven. Nathalie zal de
komende 3 maanden meedraaien in "the first grade", waar de kinderen 5
of 6 jaar zijn. En Jolien zal dit doen in “the second grade”, waar de kinderen
7 of 8 jaar zijn.
Deze nieuwe schoolomgeving vraagt heel wat aanpassing en een grote portie flexibiliteit, maar de leerlingen hier veroveren je hart elke dag een beetje meer, wat ervoor zorgt dat dit het allemaal waard is!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten